7 راه مدیریت زمان برای درس خواندن

7 راه مدیریت زمان برای درس خواندن
30آذر

7 راه مدیریت زمان برای درس خواندن

 

دغدغه‌ی بیشتر دانش‌آموزان این است که تمام زمان خود را صرف درس‌خواندن نکنند و در طول روز به سرگرمی‌های خود نیز بپردازند، از سوی دیگر بسیاری از آن‌ها تمایل دارند که شاگرد درس‌خوان کلاس باشند. یکی از مهم‌ترین کارها که می‌تواند عمده‌ترین مشکلات دانش‌آموزان را برطرف کند، مدیریت زمان برای درس خواندن است. شما به‌عنوان یک دانش‌آموز چه چیزهایی را در اولویت‌های زندگی خود قرار داده‌اید؟ آیا می‌دانید تفریح نیز به اندازه‌ی درس‌خواندن مهم است؟ چند بار به این فکر کرده‌اید که راه‌کاری برای بهتر درس‌خواندن پیدا کنید؟ آیا تاکنون به مدیریت زمان در درس خواندن اندیشیده‌اید؟ ما در مدارس علوی آموزش مدیریت زمان را جزو آموزش‌های مهم فوق برنامه‌ی خود قرار داده‌ایم. در این مطلب می‌خواهیم راه‌های مهم برنامه ریزی برای درس خواندن را به شما نیز بیاموزیم. همراه ما باشید.

مدیریت زمان برای دانش آموزان

همه‌ی شما طی چند سال گذشته به عنوان دانش‌آموز در مدرسه حضور داشته‌اید. پس بدون تردید روزهای پر استرس قبل از امتحان را تجربه کرده‌اید و خوب می‌دانید که مدیریت زمان تا چه اندازه روی عملکرد تحصیلی و زندگی عادی شما تاثیرگذار است. داشتن برنامه‌ی مدیریت زمان مطالعه باعث می‌شود تعادل مناسبی بین درس خواندن، تفریح و زندگی روزمره ایجاد کنید. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی وقتی حیاتی می‌شود که بدانید فاصله‌ی بین موفقیت و شکست وابسته به مدیریت زمان در سنین نوجوانی و دوران دانش‌آموزی است. این 7 راه مدیریت زمان برای درس خواندن، اولین قدم شما برای صعود به قله‌های موفقیت خواهد بود.

1. فهرست کارهایی را که باید انجام دهید بنویسید.

در مرحله‌ی اول برای مدیریت زمان، تمام کارهایی را که باید برای درس‌خواندن انجام دهید، فهرست کنید. ممکن است این مرحله بدیهی به نظر برسد، اما همه‌ی ما خوب می‌دانیم که بیشتر دانش‌آموزان، کارهای مهم را تا آخرین لحظه رها می‌کنند. این موضوع روی کیفیت یادگیری و نمره‌ی شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

مراحل فهرست شده را با ترتیب اولویت بنویسید. تخمین بزنید که هر مرحله چقدر زمان از شما می‌گیرد. فهرست فرضی زیر را مشاهده کنید تا بهتر با این مرحله آشنا شوید.

 

۸:۰۰ تا ۱۰:۰۰ مطالعه‌ی بخش اول ۱۰:۰۰ تا ۱۰:۳۰ استراحت
۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ حل تمرین‌ها ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ مطالعه‌ی بخش دوم

2. یک برنامه‌ی دقیق ایجاد کنید.

2. یک برنامه‌ی دقیق ایجاد کنید.

به این توجه کنید که چه ساعتی از روز بیشتر هوشیار هستید. زمان مطالعه‌ی خود را در همین ساعات قرار دهید. برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت زمان زیادی وجود دارد که می‌توانید برای دقت بیشتر در برنامه‌ریزی از آن‌ها استفاده کنید. هر فرد بالغ برای هوشیاری کامل و عملکرد بهتر مغز به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد. هرگز کمتر از این مقدار نخوابید. خواب کافی روی تمرکز و هوشیاری شما هنگام مطالعه بسیار مؤثر است.

3. انعطاف‌پذیر اما واقع‌بین باشید.

اگر می‌خواهید یک دانش‌آموز موفق باشید، باید در هفته‌های عادی سال تحصیلی 24 ساعت مطالعه‌ی متمرکز داشته باشید. بهترین زمان‌بندی برای درس خواندن زمانی می‌تواند به موفقیت شما کمک کند که فقط مخصوص شب امتحان نباشد. خیلی وقت‌ها ممکن است به دلایل مختلف مجبور به تغییر برنامه شوید. اگر موضوع پیش‌آمده چیزی است که می‌توانید روی آن کنترل داشته باشید، تمام تلاش خود را بکنید که در برنامه‌ی شما تغییری ایجاد نکند. اما اگر از کنترل شما خارج است، منعطف باشید و در لابه‌لای زمان‌بندی خود آن را بگنجانید. هرگز بابت این موضوع عصبانی یا ناراحت نشوید؛ زندگی پر از این اتفاقات ناگهانی است.

4. برای ریختن برنامه زمان بگذارید و خوب فکر کنید.

بهترین مدیریت زمان برای درس خواندن وقتی اتفاق می‌افتد که قبل از برنامه‌ریزی، خوب فکر کنید.فکر کردن اولین قدم برای یک برنامه‌ریزی موفق است. به خود زمان دهید که جوانب مختلف را بسنجید. یک فهرست از چیزهایی که ممکن است روی برنامه‌ی شما تأثیر بگذارند تهیه کنید تا در طول اجرای برنامه غافل‌گیر نشوید و بتوانید از خود انعطاف نشان دهید.

 

5. از چیزهایی که حواس شما را موقع مطالعه پرت می‌کنند، دوری کنید.

5. از چیزهایی که حواس شما را موقع مطالعه پرت می‌کنند، دوری کنید.

بهترین راه فرار از به تعویق انداختن مطالعه این است که قلق خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که راه‌کاری که برای یک نفر مناسب است، ممکن است روی شما اثرگذار نباشد. پس به دنبال شناخت خود در زمینه‌ی تمرکز و مطالعه باشید. در مدیریت زمان برای درس خواندن، آگاهی از موارد تاثیرگذار روی تمرکز شما قدم بسیار مهمی است. در ذهن خود به مکان‌هایی فکر کنید که به هنگام درس‌خواندن آنجا بوده‌اید. حال به این سؤال‌ها پاسخ دهید:

  • در کدام یک از این مکان‌ها بیشتر تمرکز داشته‌اید؟
  • در یک ساعت مطالعه، چقدر از حواستان واقعا به خواندن و یادگیری بوده است؟
  • چه چیزهایی حواس شما را پرت می‌کند؟
  • آیا می‌توانید کاری کنید که مطالعه لذت‌بخش‌تر شود؟ (مثلا تطبیق موضوع مطالعه با یک داستان جذاب و...)

6. ورزش کنید تا ذهن‌تان آماده‌ی پذیرش شود.

شاید این موضوع را زیاد جدی نگیرید، اما تحقیقات زیادی نشان داده است که تأثیر ورزش روی ذهن و تمرکز، کمتر از خواب نیست. ورزش کمک می‌کند تا علاوه بر قوای جسمانی، قدرت مغز خود را نیز افزایش دهید. از اینجا شروع کنید: بین ساعات مطالعه پانزده دقیقه در پیاده‌رو خیابان خود بدوید. این کار را به‌طور پیوسته انجام دهید تا تأثیر آن را مشاهده کنید. به مرور بر میزان تمرینات خود بیفزایید و روزی یک ساعت را به ورزش اختصاص دهید.

7. عملکرد خود را هر چند روز یک بار بررسی کنید.

آخرین راه مدیریت زمان برای درس خواندن، ارزیابی عملکرد است. مرور مداوم و ارزیابی مجدد برنامه‌ای که تنظیم کرده‌اید، به شما کمک می‌کند در جهت بهبود برنامه پیش بروید. با ارزیابی عملکرد خود در یک ماه، متوجه نقاط قوت و ضعف برنامه‌ی خود خواهید شد. به یاد داشته باشید که این ارزیابی‌ها باید همیشگی باشند.

 

استفاده از مشاوره برای مدیریت زمان

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، این 7 راه در واقع اولین قدم‌های شما برای مدیریت زمان در جهت موفقیت هستند. دانش‌آموزان زیادی برای به دست آوردن تمرکز و شناخت خود، نیاز به مشاوره و صحبت با فردی با تجربه و مورد اطمینان دارند. مدیریت زمان برای درس خواندن در سال‌های پایانی تحصیل در مدرسه، امری حیاتی است؛ زیرا تأثیر چشم‌گیری روی آینده‌ی دانش‌آموزان دارد. همین اهمیت ویژه سبب شده تا ما در مدارس علوی برای دانش‌آموزان خود، جلسات مشاوره در زمینه‌ی آموزش مدیریت زمان برگزار کنیم. اغلب دانش‌آموزان مدارس علوی بعد از چند جلسه مشاوره، به شناخت خوبی از شرایط خود و شیوه‌های مدیریت زمان دست یافته و موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند. البته این فقط یکی از فواید درس خواندن در مدارس علوی است. ما در مجموعه مدارس علوی برنامه‌های زیادی برای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان تدوین کرده‌ایم. برای اطلاع از این برنامه‌ها می‌توانید از تقویم فرهنگی، هنری و برنامه آموزش علوی کمک بگیرید.

نظرات

مطالب مرتبط